به گزارش راهبرد معاصر. لطفالله فروزنده؛ معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، یکی از دستاوردهای سفر به چین را برنامه مدیریت شهری برای جایگزینی ناوگان حملونقل برقی با اتوبوسهای سوخت فسیلی در پایتخت عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه مهمترین اقدام سفر تیم مدیریت شهری به چین، تسهیل و توسعه شبکه حملونقل عمومی با رویکرد برقیسازی تهران است، افزود: در این سفر قرارداد 2500 دستگاه اتوبوس، 150 هزار موتورسیکلت برقی، 10 هزار ون و 27 هزار خودروی تاکسیسواری با سوخت انرژی نو به امضاء رسیده است که همگی در راستای برقیسازی شبکه حملونقل عمومی در پایتخت شکل گرفته است.
معاون شهردار تهران ضمن تشکر از نگاه ویژه شهردار در حوزه توسعه شبکه حملونقل عمومی در پایتخت بیان کرد: نحوه قراداد با چینیها در سه مرحله خلاصه میشود، که در مرحله اول واردات به تعداد مشخص شده، و در مرحله دوم تشکیل یک کنسرسیوم با یک تولیدکننده داخلی با حمایت شهرداری تهران است که در واقع قطعات وارد کشور شده و مونتاژ میشود؛ و در نهایت در مرحله سوم انتقال تکنولوژی صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به بومیسازی تکنولوژی برقی در تهران ادامه داد: بیتردید این فرآیند به هنر خودروسازان داخلی بستگی دارد و قطعهسازی نیز در کشور بومیسازی خواهد شد.
فروزنده گفت: همچنین چینیها پذیرفتند که در کشور سرمایهگذاری کنند، که نمونه موفق آن واگنسازی است؛ هماکنون در واگنسازی چینیها شریک هستند، که بر همین اساس هم انتقال تکنولوژی و هم انتقال منابع صورت خواهد پذیرفت، در این خصوص میتوان به یکی از بخش مهم و پیچیده و قطار تحت عنوان بوژی واگن اشاره کرد که در داخل ساخته میشود.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه میتوانیم الگویی برای برقیسازی شبکه حملونقل عمومی باشیم و در کنار آن نیز انتقال تکنولوژی نیز انجام خواهد شد، گفت: در حال حاضر با ظرفیتی که مجموعه کارخانههای اتوبوسسازی داخلی دارند، توانستیم تفاهمنامه حدود 2 هزار اتوبوس گازوئیلی و 500 اتوبوس برقی را منعقد کنیم.
وی با اشاره به جایگزینی خودروهای سوخت فسیلی در راستای کاهش آلودگی هوا بیان کرد: امیدواریم با همت خودروسازان داخلی و تاکید ویژه وزیر صمت، در این خصوص شاهد تغییر رویکرد جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی و گازوئیلی و کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران باشیم./ تسنیم